Mitas guldkorn

Alla inlägg den 28 december 2009

Av Marita "Mita" - 28 december 2009 23:08

dags att krypa i säng och läsa en stund,

Natti,natti.....

Av Marita "Mita" - 28 december 2009 21:52

satt och kollade efter recept, det är ju lite helgdagar kvar kan man säga. Så fick jag syn på det här goda receptet på köttgryta.

Kolla får ni se vad ni tycker:

 

TIMJANS DOFTANDE KÖTTGRYTA:

6 port,

800 g högrev

1 gul lök

2 morötter

2 msk smör

1 1/2 tsk salt

2 krm svartpeppar

3/4 dl köttfond

4 dl sky och vatten

2 dl rödvin

1 tsk timjan

1 msk svartvinbärsgelé

rivet skal och saft av en apelsin

3 msk vetemjöl

GÖR SÅ HÄR:

1.Skär köttet i grytbitar.Skala och tärna lök och morot grovt.

2. Bryn köttet i omgångar i smör i en stekpanna,salta o peppra. Lägg över i en gryta.Skölj ur stekpannan med vattnet och häll det över köttet.

3.Häll i fonden,och vinet.Tillsätt timjan och gelé.

4. Bryn lök o morötter i smör och lägg ner det i grytan.

5. Låt grytan sjuda i ca, 1 timme,eller tills det känns mört.

6. Blanda mjöl och pressad apelsinsaft. Rör ner det och apelsinskal i grytan, och låt den sjuda i ytterligare 5 min,

7. Servera med ugnsstekt potatis

 

UGNSSTEKT POTATIS:

6 port,

Skala 6-8 potatisar och 600 g sötpotatis.

Skär i bitar.

Lägg bitarna på en plåt med bakplåtspapper.

Ringla över lite olja.Salta och peppra.

Stek mitt i ugnen ca, 35 min, på 225 gr.

Det där låter väl jättegott, så det ska jag banne mig göra nån dag nu till helgen.  

  

 

 

Av Marita "Mita" - 28 december 2009 14:43

ja men herregud så skrajsen man är när man har halkat omkull och slagit sig så illa. Jag hade broddar på,men när det är så moddigt och mycket snö på en del ställen där det är dåligt plogat så gör dom väl ingen nytta.Men lika bra att ha dom på i alla fall.

Jag tog mig en prommenad till Bilradioservice som ligger en skaplig bit härifrån.

Min mobil som jag köpte för ett och ett halvt år sen har inte varit så bra, och den har varit inlämnad ett antal gånger. Visserligen har det gått på garantin,men det börjar bli tröttsamt att inte kunna lita på att den ska fungera. Kan vara nog så viktigt ibland.

Så därför gick jag dit, och dom är så himla bra att jag fick ett bra pris på en ny telefon. Ett nytt sim kort utan extra kostnad plus att dom bjöd på fika. Den gamla ska dom titta på igen, garantin gäller ju fortfarande.

Så jag har suttit och läst in mig på nya finesser som så klart finns.

Eftersom jag inte är sams med det tekniska så tar det ett tag innan poletten trillar ner, *ler*  Men nu har jag nog greppat det mesta tror jag.

Min armbåge värker som tusan när jag sitter och skriver så här.

Den fick ju också en redig smäll och är fortfarande alldeles blågrönlila färgad. På onsdag ska jag tillbaks på kontroll för handleden.Då ska jag be att dom tittar lite extra på armbågen,så det inte är nåt elände där också.

Nehej, nu ska jag ägna mig åt vovvarna ett tag,och ta lite fika sen.

See ya.....

   

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards